۱۵۰.۰۰۰تومان
۸۰.۰۰۰تومان
۹۹.۰۰۰تومان
۴۵.۰۰۰تومان
۴۵.۰۰۰تومان
شانژمان
شانژمان دوچرخه چیست؟
یکی از اجزای سیستم سرعت یا سیستم دنده در دوچرخه است که نقش موثری در امر انتقال قدرت ایفا می کند . شانژمان در قسمت عقبی دوچرخه و در نزدیکی خودرو و بر روی گوشواره شانژمان نصب می شود به صورتیکه زنجیر بر روی خودرو سوار شده و از داخل آن عبور می کند.
برای فرمان دادن به شانژمان می بایستی از شیفتر (دست دنده) استفاده کرد که این دو قطعه به وسیله یک سیم که از داخل روکش مخصوص عبور می کند با هم در ارتباط هستند.
البته لازم به ذکر است در برخی از مدلها ارتباط شانژمان با شیفتر بی سیم ( وایرلس ) می باشد .
نحوه عملکرد شانژمان به این صورت هست که با استفاده از شیفتر ( دست دنده ) هنگامی که شما اقدام به تعویض دنده می کنید شانژمان شروع به تغییر موقعییت می کند و با تغییر موقعیت شانژمان زنجیر بر روی خودرو حرکت کرده و به شما هرزه گرد می دهد.
تاریخچه شانژمان دوچرخه
شانژمان که در کشورهای انگلیسی زبان ” Rear Derailleur ” نامیده میشود، در اصل شانژمان ریشه فرانسوی Changements دارد و به معنی تغییر میباشد.
قطعهای از اجزای دوچرخه است که در امر انتقال قدرت نقش مؤثری ایفا میکند.
در دوچرخههای مدرن غالباً دو شانژمان در مسیر حرکت زنجیر دوچرخه تعبیه شده است.
نقش شانژمان جابجایی زنجیر دوچرخه بر روی چرخ زنجیرهای جلو و عقب با کمک هادیها یشان است.
نیروی مورد نیاز حرکت هادیها غالباً به وسیلهٔ نیروی وارده از جانب دوچرخهسوار به دسته دنده، که به وسیلهٔ کابل های واصل به شانژها متصل میگردد، تأمین میشود.
تاریخچهٔ نخستین شانژمانها را میتوان اواخر سدهٔ ۱۸ میلادی دانست.
زمانی که پاول دی ویوی، جهانگرد و نویسندهٔ فرانسوی، مشغول مسافرت با دوچرخهٔ خود بود، به فکر ساخت چنین قطعهٔ مورد نیازی افتاد.
وی سرانجام موفق شد در سال ۱۹۰۵ اولین شانژمان را اختراع کند که قادر بود برای دوچرخه تنها دو دندهٔ متفاوت را ارائه دهد.
یک کارخانهٔ سوئیسی اولین خط تولید شانژمان را در سال ۱۹۲۸ راهاندازی کرد.
مسابقات تور دو فرانس ۱۹۳۷، عرصهٔ نخستین حضور رسمیِ شانژمان در رقابتهای بینالمللی دوچرخهسواری بود.
دوچرخه سواران تا پیش از اجازه یافتن در استفاده از شانژمان، مجبور بودند برای بهره گرفتن از چرخ زنجیرهای متفاوت، چرخ عقب دوچرخه خود را تعویض نمایند.
یک سال بعد، کارخانه ای فرانسوی ایده استفاده از کابل برای تفکیک دسته دنده از شانژمان را عملی کرد.
در طول دهههای بعدی شرکتهای سنتور و کامپگنولو توانستند عملکرد شانژمانها را ارتقا دهند.
دههٔ ۱۹۸۰ شاهد ظهور شرکت موفق شیمانو بود که توانسته تا امروز پیشتاز فروش شانژمان در جهان باقی بماند.
شانژمان دوچرخه از سه بخش اصلی تشکیل شده است
1- بازوی نگهدارنده بدنه
بازوی نگهدارنده که به وسیله یک بخش متصلکننده آلومینیومی “به نام گوشواره” به بدنه دوچرخه متصل شده است وظیفه ثابت نگاه داشتن بدنه اصلی شانژمان را دارد. سیم تنظیم دنده هم در این بخش است.
2- بدنه اصلی
بدنه اصلی از دو باند و دو محور تشکیل شده که به کمک یک فنر در داخل بدنه و کشیدگی کابل یا سیم دنده وظیفه تغییر دنده را دارد. بخش اصلی تنظیم دنده و پیچهای تنظیم در این بخش وجود دارد.
3- بازوی پایین (بازوی پایی از دو بخش تشکیل شده است)
بازوی پایین شانژمان از دو بخش تشکیل شده است.
1- “مفصل فنری” که وظیفه جمع کردن زنجیر را دارد.
2- ” دو قرقره ” یا چرخ دنده که وظیفه هدایت زنجیر روی خودروهای مختلف که حرکت مکانیکی آن باعث تعویض دنده میشود، تشکیل شده است.
نکته اساسی در انتخاب شانژمان قطعا توجه به نوع نیاز شما است و لزوما شانژمان گران قیمت تر به معنی شانژمان بهتر و عملکرد بهتر نیست
و تفاوت مدلهای شانژمان لزوما به معنای بهتر یا بدتر بودن آنها نیست بلکه به معنای تغییر در سیستم دنده و اساسا تفاوت در تعداد خودرو ها می باشد.
زیرا به عنوان مثال تمام رده های شانژمان های شیمانو ساخت یک شرکت بوده و از لحاظ کیفی تقریبا در یک سطح می باشند و آن چیزی که باعث تفاوت در آنها شده چیزی فرای کیفیت است.
غالبا دیده می شود که فروشنده ها با تعریف و تمجید از رده شانژمان یک دوچرخه سعی در فروش آن دارند و حال آنکه همانطور که گفتیم شانژمان تنها یک قطعه از مجموع قطعات دوچرخه است که در کنار هم به صورت یک سیستم عمل می کنند و راندمان خاصی را به شما ارایه می دهند.