دسته‌بندی محصولات

بر اساس سازنده (برند)

محدوده قیمت

ترتیب بر اساس:

فیلتر محصولات
فیلتر کن

دسته‌بندی محصولات

بر اساس سازنده (برند)

محدوده قیمت

فیلتر کن

تایر

انواع لاستیک دوچرخه تایر دوچرخه

انواع لاستیک دوچرخه تایر دوچرخه

لاستیک دوچرخه

لاستيک دوچرخه يكي از قطعاتی است كه  بيشتر از ساير قطعات دوچرخه دچار استهلاک می‌شود.

تایر مناسب و با كيفيت می‌تواند علاوه بر فراهم كردن یک سواري دلچسب، شما را از شر پنچری ‌های مكرر خلاص كند.

از این رو در این بخش شما را با انواع مختلف لاستیک های مناسب دوچرخه آشنا خواهیم کرد.

لاستیک های تیوب دارلاستیک های تیوب دار

لاستیک های تیوب‌دار از نمونه لاستیک های استاندارد بوده که روی تايرها و روی طوقه قرار می ‌گيرند.

از مزایای تاير های دارای تيوب می ‌توان به قيمت‌ پايين ‌تر و توليد در سايزهای مختلف اشاره كرد.

البته امروزه از انواع مختلفی از تيوب‌ ها استفاده می ‌شود.

لاستيک های تيوب لس ( Tubeless )

در واقع نحوه قرارگیری این نوع از لاستیک ها به این صورت است که لبه‌ های تایر در قسمت اتصال به طوقه در اثر فشار هوا، طوری روی هم قفل می شوند که نیازی به قرار دادن تیوب در داخل تایر نمی باشد.

در واقع حاشیه دور تایر با فشار باد تایر مانند یک درزگیر عمل کرده و با محکم شدن روی دیواره طوقه مخصوص تیوبلس استاندارد، امکان خروج هیچ هوایی را به خارج تایر نخواهد داد.

لاستیکهای تیوبلس سوپاپ مخصوصی دارند و از نوعی لاستیک خام ( شیمل ) در لایه داخلی آنها استفاده می شود که احتمال پنچری را به حداقل می رساند.

نصب لاستیک تیوبلس نیازمند تجربه و تخصص است.

از مزایای این تایر می‌توان به سواری با فشار هوای پایین داخل تایر، افزایش سطح تماس تایر با زمین و حذف تیوب، که می‌تواند باعث پنچری شود و کم شدن وزن دوچرخه اشاره کرد.

لاستیک‌های تاشو

لاستیک‌های تاشو

اين  لاستيک ها به جای سيم دارای مهره آراميد فيبر هستند كه لاستيک را سبک و تاشو می‌نماید.

كه برای حمل و نقل نيز آسان‌ تر است. در واقع این لاستیک ها برای دوچرخه ‌سواران جاده و كوهستان مناسب می باشد.

البته لازم به ذکر است که اين لاستيک ها نسبت به گونه های دیگر لاستیک از قیمت بیشتری ride-tour تایر- بین-شهری برخوردار می باشد.

لاستیک های ميخ ‌دار

اين لاستیک ها اغلب از ميخ‌ های آلومينيومی و فولادی ساخته شده است و برای حرکت دوچرخه در زمين‌ های يخ‌ زده و برفی مناسب می باشد، زیرا دارای اصطکاک بیشتری هستند.

حتی به دلیل نوع عملکرد لاستیک های میخ دار آن ها را با عنوان لاستیک میخ دار هم می شناسند.

لاستیک های مقاوم در برابر پنچری

اين لاستیک ها برای دوچرخه‌ سواری با سرعت بالا مناسب نمی باشد.

در این نوع از لاستیک های دوچرخه، يك تسمه باريک از جنس فيبر آراميد برای مقاومت در برابر سوراخ شدن بر روی دوچرخه قرار گرفته است تا لاستیک در برابر پنچری مقاوم باشد.

البته امروزه نوارهايی از جنس آراميد ساخته شده تا بتوان هر لاستیک را به نوعی به لاستیک ضد پنچری تبديل كرد.

لاستیک های لوله ‌ای

لاستیکهای لوله‌ای بر اساس افزایش کارایی ساخته می شوند، به این صورت که تیوب درون جداره داخلی تایر دوخته شده و سپس روی طوقه چسبانده می شود.

این نوع تایرها در اصل برای دوچرخه‌ های مسابقات جاده‌ای استفاده می‌شود.

زیرا تعویض سریع تایر و تیوب در این نوع دوچرخه‌ ها هزینه بر و مشکل می باشد.

چه موقع باید لاستیک دوچرخه تعویض شود

اینکه بدانید چه زمانی باید تایر های دوچرخه خود را تعویض کنید بهترین کار است تا هیچ زمان در جاده ای گرفتار نشوید و مشکلات زیادی را تحمل نمایید. کاهش جزئی تایرها خیلی مشکل ساز نیستند.

اما اگر بریدگی هایی را مشاهده کنید که به اندازه کافی عمق داشته باشند ، باعث ایجاد برآمدگی یا اجازه دیدن لوله داخلی شوند ، زمان آن است که تایر را تعویض کنید.

لاستیک هایی که به نظر خشک و ترک خورده می رسند ، این است که لاستیک خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و مشکلی است که در انتظار وقوع است.

برخی از مارک های تایر دوچرخه جاده دارای نشانگرهای پوسیدگی هستند که نشان می دهد تایرهای شما از حالت اول گذشته است.

اگر در تایر هیچ نشانگر سایش وجود ندارد ، می توانید به روی آج نگاه کنید .

اگر تایر در مرکز آج به صورت مربع به نظر برسد – به جای ایجاد یک شکل گرد زیبا – به شما می گوید که مقدار قابل توجهی از آج خسته شده است.

روی لاستیک های دوچرخه کوهستان ، نگاهی به بندهای مرکز بیندازید. لبه های فرسوده در مقایسه با مجموعه جدید لاستیک ها گرد و بسیار کوچکتر هستند.

لبه ها به طور مستقیم بر توانایی تایر در توقف و تسریع مؤثر تأثیر دارند.

اجزای تشکیل دهنده لاستیک دوچرخه

اجزای تشکیل دهنده لاستیک دوچرخه

در حقیقت لاستیک دوچرخه از جمله قطعات اصلی و کاربردی در دوچرخه بوده که خود از چندین بخش متفاوت تولید گردیده است.

بنابراین در این مقاله شما را با بخش های مختلف لاستیک دوچرخه آشنا کرده تا دراین راستا شناخت دقیق تری از لاستیک داشته باشیم.

ساختمان لاستیک

این بخش، ساختار اصلی لاستیک را ایجاد می‌کند. که با عنوان بدنه لاستیک هم شناخته شده است.

این قسمت که معمولا از رشته‌ های بافته شده از جنس نایلون ساخته می‌ شود، تحت زاویه ۴۵ درجه نسبت به روکش سطحی لاستیک قرار گرفته است.

درواقع این زاویه و نحوه قرار ‌گیری، منجر به بالا رفتن استحکام لاستیک خواهد شد.

البته لازم به ذکر است، ساختمان لاستیک در تراکم‌ های مختلف بافته می ‌شود.

ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که لاستیک‌های منعطف ‌تر، مقاومت کمتری داشته و آسیب پذیر تر هستند.

در مقابل لاستیک‌ هایی که در ساختار آن ‌ها از رشته‌ هایی ضخیم ‌تراستفاده شده ولی تعداد رشته‌ ها کمتر است، که منجر به مقاومت بیشتر و انعطاف کمتر این لاستیک‌ ها می‌شود.

و اما جهت سنجش تراکم رشته‌ ها از واحدی به نام رشته بر اینچ یا TPI (Thread Per Inch)‎ استفاده

می شود و معمولا عدد ایده‌ آل برای TPI برابر ۶۷ بوده که علاوه بر مقاومت و استحکام لازم، انعطاف و مقاومت مناسبی را خواهد داشت.

آج

هرچه تعداد وعمق آج‌ ها بیشتر باشد، مقاومت غلتشی و تعادل لاستیک بیشتر می گردد و در نتیجه سرعت دوچرخه کاهش می یابد.

بنابراین شناخت درستی از انواع آج‌ ها، در انتخاب درست لاستیک نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

ساختار لبه لاستیک

منظور از لبه لاستیک، مکانی بوده که لاستیک روی طوقه چرخ سوار می‌شود.

درواقع فشار هوای درون لاستیک کمک می کند تا لبه‌ های لاستیک کاملا روی طوقه قراربگیرند.

لبه‌های لاستیک در دو نوع تاشو و تا نشدنی تقسیم بندی می گردد.

لبه‌های تاشو عموما از مواد انعطاف پذیری مانند کولار، نایلون و یا آرامید ساخته می‌شوند.

در حالی که در ساخت لبه‌های تا نشدنی معمولا از ترکیباتی نظیر استیل استفاده شده که موجب وزن بیشتر لاستیک در مقایسه با لبه ‌های تاشو گردیده است.

جنس لاستیک

در اكثر تايرها از یک نوع لاستیک استفاده می ‌شود، اما لاستیک های نرم چسبندگی بيشتری دارند، درحالی ‌كه لاستیک های سخت دوام بيشتری خواهند داشت.

و اما گونه دیگر از لاستیک ها به صورت ترکیبی تولید می شوند. به این صورت که یک لاستیک نرم برای

سطح بيرونی بوده كه با زمين در تماس است و از لاستیک سخت بين آج ‌ها و پوشش تاير استفاده می گردد.

آج های لاستیک دوچرخه

آج های لاستیک دوچرخه

شیارهای روی هر تایر یکی از موضوعات مهم برای تایرهای آجدار در دوچرخه ها می باشد،

به گونه ای که یک اختلاف کوچک در طرح شیارها می تواند تفاوت های قابل ملاحظه ای در نوع استفاده از دوچرخه را داشته باشد.

معمولاً شیارهای بیشتر روی تایر به معنی چسبندگی بیشتر و از طرفی مقاومت بیشتر در هنگام چرخیدن است.

از سویی دیگر هر زمان که شیار های لاستیک به مرور زمان از بین رفت، فرمان پذیری دوچرخه ضعیف تر شده و شیارها نیز در هنگام چرخش دیده نمی شوند. در این هنگام لاستیک ها باید تعویض شود.

بنابراین در این بخش به شرح انواع آج لاستیک خواهیم پرداخت.

سطح لاستیکی صاف

لاستیک ‌هایی که از آج‌ های خیلی کم عمق و کم تراکم برخوردارند، برای عبور در شهر استفاده می گردد.

این لاستیک ها  اصولا برای سطوح صاف و سخت مانند آسفالت مناسب بوده و در ضمن شیارهای v شکل روی آن‌ ها منجر به حفظ تعادل دوچرخه در مسیرهایی نظیر پیچ ‌ها و یا مسیر های خیس می گردد.

سطح لاستیکی نیمه صاف

این لاستیک ‌ها نسبتا صاف بوده که منجر به سرعت و شتاب بیشتر دوچرخه می ‌شود.

زیرا در هنگام حرکت در مسیر مستقیم، تنها قسمتی که به طور مستقیم روی آسفالت قرار می‌گیرد، مرکز لاستیک است.

اما در کناره لاستیک ، آج‌هایی قرار گرفته شده که به حفظ تعادل دوچرخه در پیچ ها کمک خواهد کرد.

در پیچ ‌ها معمولا لاستیک از موقعیت عمودی نسبت به زمین خارج شده و کناره‌های آن روی زمین قرار می‌گیرد،

بنابراین اگر در طرفین لاستیک آج وجود داشته باشد، موجب حفظ تعادل و کنترل بیشتر در پیچ ‌ها خواهد شد.

سطح لاستیکی با آج‌ های معکوس

منظور از آج معکوس، نحوه قرار گیری آج روی سطح لاستیک می باشد.

به گونه ای که در تمام لاستیک ‌ها، برجستگی آج‌ ها به سمت بیرون بوده و موجب ایجاد مقاومت غلتشی می گردد، اما در این لاستیک‌ ها، شیار آج ها به سمت داخل می باشد.

همین امر موجب ناصاف بودن سطح لاستیک می گردد.

این لاستیک ‌ها به نسبت لاستیک‌ های نیمه صاف مقاومت غلتشی بیشتری دارند.

اما وقتی در مقام مقایسه با لاستیک‌های آج برجسته قرار می‌گیرند، مشاهده می‌کنیم که مقاومت کمتری خواهند داشت.

معمولا این لاستیک ‌ها برای کسانی مناسب است که می‌خواهند از دوچرخه برای حرکت بر سطوح هموار و نسبتا ناهموار استفاده نمایند.

سطح لاستیک با آج های برجسته

این لاستیک‌ ها که معمولا در دوچرخه‌ های کوهستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای الگوهای مختلفی هستند

که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. برای مثال برجستگی ‌های کوچک تر و کوتاه تر، موجب سرعت بیشتر

دوچرخه و صرف انرژی کمتر در هنگام رکاب زدن در سطوح سفت می شوند، اما در زمین‌های نرم، حفظ تعادل مطلوبی نداشته و لیز می‌ خورند.

در حالی که، برجستگی‌های عمیق تر و بزرگتر برای سطوح نرم و گل آلود به علت مقاومت  بالا، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

اما لاستیک‌ های پهن ‌تر با آج‌ های بزرگتر، در هنگام حرکت روی سطوح نرم و یا گلی، فشار کمتری به سطح وارد کرده و کمتر در سطح فرو می ‌روند، بنابراین برای حرکت و چرخش آن ‌ها در این سطوح، به انرژی کمتری نیاز خواهیم داشت.

اما این لاستیک‌ ها در سطوح صاف ممکن است دچار لغزش گردند.

آج‌ های لاستيک عقب و جلو

آج‌ های چرخ جلو براي كشش در پيچ‌ها طراحي شده است و آج ‌های لاستیک

عقب برای انتقال بهينه قدرت چرخ و كنترل چرخ عقب دوچرخه است.

خرید اینترنتی لاستیک دوچرخه تایر دوچرخه و بررسی قیمت لاستیک دوچرخه و تایر دوچرخه و ارزانترین لاستیک دوچرخه و ارزانترین تایر دوچرخه در فروشگاه آنلاین دوچرخه چارپ

 

تیوپ دوچرخه و انواع آن

تیوپ دوچرخه و انواع آن

بی شک یکی از مهم ترین اجزای لاستیک، تیوپ آن است که لازمه ی انتخاب یک تیوپ مناسب و درست برای لاستیک تان شناخت کافی از تیوپ است.

اغلب تیوب ها از لاستیک بوتیل ساخته شده و ضخامت دیواره آن ها حدود ۱.۵ میلیمتر می باشد.

البته تیوب دوچرخه فوق نازک نیز وجود دارند که ضخامت آن ها نصف ضخامت تیوب های معمولی بوده و برای دوچرخه سوارانی که به دنبال کاهش وزن چرخ هستند، ساخته شده است. هرچند که مقاومت مطلوبی در مقابل پنچری ندارند.

تیوپ دوچرخه نیز مانند لاستیک دوچرخه سایز بندی دارد که انتخاب سایز تیوپ دوچرخه بستگی به سایز لاستیک دوچرخه دارد، از آنجایی که تیوپ ها حالت کشسانی دارند با طیف گسترده ای از عرض های مختلف لاستیک ها سازگارند.

انواع سایز تیوپ 16-20-24-26-28و 29 اینچ می باشد.

تیوپ دوچرخه

سازندگان بهترین تیوپ دوچرخه در ایران می پردازیم: 1- ایران یاسا  2- یزدتایر  3- گلدیس همچنین این سه کارخانه در تولید تایر دوچرخه با کیفیت حرف اول را در ایران می زنند.

سازندگان بهترین تیوپ دوچرخه خارجی هم نظیر : 1-کندا 2- بوتیل 3- انرژی حرف اول را می زنند.

تیوپ های دوچرخه انواع مختلفی دارند که کار بر می تواند بسته به نیاز خود آن را تهیه کند

والف یک قطعه ی فلزی کوچک برروی تیوپ می باشد که این اجازه را می دهد تا با اتصال یک پمپ باد، بتوان تایر را از باد پر کرد.

والف در دونوع والف موتوری و والف سوزنی می باشد که والف های موتوری برای طوقه های آماتور(اکونومی) دوچرخه طراحی شده و نیز

والف سوزنی برای دوچرخه های رده بالا و حرفه ای طراحی شده که از نظر کیفیت ساخت نسبت به والف موتوری سبک تر می باشد.

تیوب دوچرخه که با نام انگلیسی tube شناخته می شود یک استوانه لاستیکی بادکنکی است که بصورت دایره شکل دو سر آن به هم متصل شده و مهر و موم می شود و توسط یک سوپاپ داخل آن با فشار هوا پر میشود. تیوب دوچرخه در داخل لاستیک دوچرخه قرار می گیرد. هوا فشرده شده داخل تیوب یکی از یهترین فناوری هایی است که تا بحال برای حرکت نرم چرخ ها اختراع شده است.