فرغون بنایی ورق 1
fourgon Azin
- شرکت سازنده : ایگدری
- ابعاد : 52*23*122 سانتی متر
- وزن : 17 کیلوگرم
- چرخ فرقون دارای لاستیک ویتنام و تیوپ ایرانی از نوع ۲ لایه درجه یک
- ضخامت ورق سینی :1.25 میل
- ظرفیت سینی: 120 کیلوگرم
- رینگ چرخ ۲ میله ضخیم و دارای ۲ بلبرینگ ایرانی دارای ۱۴ ساچمه و بسیار مقاوم
- فرغون آذین دو دست رنگ آمیزی میشود
توضیحات کلی
فرغون بنایی آذین ورق 1
شاسی فرقون از جنس لوله روغنی ورق مبارکه اصفهان با ضخامت 1/25 میل
جعبه یا اطاق فرقون از ورق سخت اس تی ۳۷
قابلیت پوسیدگی ندارد
جوشکاری استاندارد
چرخ فرقون دارای لاستیک ویتنام و تیوپ ایرانی از نوع ۲ لایه درجه یک
وزن فرغون حدودا 17 کیلوگرم می باشد
رینگ چرخ ۲ میله ضخیم و دارای ۲ بلبرینگ ایرانی دارای ۱۴ ساچمه و بسیار مقاوم
آبکاری گالوانیزه
فرغون آذین دو دست رنگ آمیزی میشود
فرغون بنایی جعبه و شاسی تقویت شده ،پایه تقویت شده ، دور سینک تسمه 2 میلی متری
فرغون بنایی یکی از قدیمیترین ابزاری است که با هدف حمل بار، اختراع شد. امروزه نیز از این ابزار به منظور حمل و جا به جایی مصالح ساختمانی از نقطه ای به نقطه دیگر و همچنین ترکیب ملات مختلف، استفاده میشود.
اجزا و یژگیهای مهم فرغون بنایی
هر فرغون بنایی از اجزای مختلفی، تشکیل شده است. همچنین یک سری ویژگیهای حائز اهمیتی در فرغون بنایی وجود دارد که عبارتند از:
وزن فرغون بنایی
وزن یکی از مهمترین ویژگیهای یک فرغون بنایی است؛ به عبارت دیگر یک فرغون بنایی خوب، باید وزن ایده آلی داشته باشد تا نه موجب خستگی افراد برای حمل بار با استفاده از آن شود و نه اینکه در اثر حمل بار به دلیل سبکی بیش از حد از هم بپاشد.
نوع و ضخامت ورق و شاسی مورد استفاده در فرغون، از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین وزن فرغون است.
شاسی فرغون بنایی
شاسی یکی دیگر از اجزا و یا ویژگیهای فرغون بنایی است.
دو نوع مختلف شاسی وجود دارد که شامل پروفیلی و لوله ای است. این دو نوع شاسی از نظر شکل سطح مقطع شان با یکدیگر، تفاوت دارند؛ به این صورت که شکل سطح مقطع شاسیهای لوله ای، دایره ای و شاسیهای پروفیلی، مربعی هستند.
بالابر فرغون بنایی
بالابر نیز یکی از اجزای فرغون بنایی است که به منظور جا به جایی مصالح بین طبقات مختلف ساختمانها، کاربرد دارد.
رنگ فرغون بنایی
رنگ فرغون نیز یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی فرغون است. برای رنگ آمیزی فرغون ها از رنگهای صنعتی، کوره ای و با کیفیت بسیار خوب، استفاده میشود. رنگ فرغون ، علاوه بر زیبایی ظاهری، باید قابلیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز داشته باشد.
انواع رنگهای کوره ای به خوبی قادر به افزایش مقاومت فرغون است.
ضخامت ورق فرغون
ضخامت ورق، یکی دیگر از مهمترین فاکتورها برای تعیین وزن، دوامی و مقاومت فرغون است؛ بدیهی است که هر چه ضخامت ورقهای به کار رفته در فرغون، بیشتر باشد، دوام و مقاومت آنها نیز بیشتر خواهد بود و وزن فرغون هم به همان نسبت، افزایش پیدا میکند.
دسته فرغون بنایی
دسته فرغون نیز یکی دیگر از اجزای فرغون ها ست. شکل دسته به نوع شاسی، بستگی دارد؛ به عبارت دیگر شکل دسته فرغون هایی که دارای شاسی لوله ای است با شکل دسته فرغون های دارای شاسی پروفیلی با یکدیگر، متفاوت است.
لاستیک فرغون بنایی
لاستیک یکی دیگر از مهمترین اجزای یک فرغون به حساب میآیند و انواع مختلفی دارند.
انواع لاستیک فرغون عبارت است از
لاستیک توپر / لاستیک همراه با تیوپ / چرخ و اتصالات چرخ
چرخ و اتصالات چرخ باید به گونه ای طراحی شوند که تا کمترین میزان فشاری را به کاربران، وارد کنند. انواع چرخ همچنین باید مانع از ساییده شدن و خرابیهای غیر معمول پلاستیک شود.
اتاق فرغون بنایی
اتاق فرغون بنایی نیز یکی از اجزای اصلی فرغون هاست ؛ به همین دلیل کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است. و اتاق فرغون با نام جعبه فرغون نیز شناخته میشود و انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است :
جعبه پرسی اتاق فرغون
انواع جعبههای پرسی، یک تکه هستند و میتوان آنها را هم با استفاده از پیچ و مهره و هم با جوشاندن به دیگر اجزای تشکیل دهنده فرغون ، متصل کرد. ضخامت جعبههای پرسی مختلف با یکدیگر، متفاوت است. پر مصرف ترین جعبههای پرسی دارای ضخامتی به اندازه 0.7 میلیمتر است و بیشترین ضخامت آنها 1 میلیمتر است که امروزه خیلی کم در بازار، به چشم میخورد.
جعبه جوشی اتاق فرغون
نوع دیگری از اتاقهای این ابزار حمل مصالح، با نام جعبه گوشی، شناخته میشوند که همانطور که از نامشان پیداست، برای اتصال آن به دیگر اجزای فرغون از روش جوشاندن ، استفاده میشود. انواع مختلف جعبه جوشی دارای ضخامتی بین 0.6 تا 2 میلیمتر است. لازم به ذکر است که جعبههای جوشی به سینی فرغون نیز معروف هستند.
فرغون دوچرخ : نوع دوچرخ فرغون ثبات بیشتری بر روی زمین دارد و احتمال واژگونی آن در هنگام حمل کمتر است در حالی که نوع تک چرخ آنها قدرت مانور بیشتری در فضاهای کوچک دارد و همچنین روی تختههای ضخیم و زمینهای ناهموار و با شیب تند و همچنین در مواقعی که بار به شکل ناموزونی روی آن قرار گرفته باشد سودمندتر است. همچنین نوع تک چرخ آن اجازه کنترل بیشتری را به فرد در هنگام خالی کردن بار آن میدهد.
فرغون بنایی در تاریخ
نخستین کسی که توصیفاتی که از فرغون های تکچرخ چینی مشاهده کرده است شخصی به نام ژان واوو فنگ مربوط به سدهٔ دوم فرمانروایی دودمان هان است.
این توصیفات در دیوارنگارههای آرامگاههای هان به چشم میخورد.
این دیوارنگاره که مردی را در حال حرکت دادن یک فرغون نشان میدهد در آرامگاه فن فوجان در استان سیچوآن یافت شده است که تاریخ آن سال ۱۵۰ پس از میلاد است.
نوع دستی و بدون چرخ فرغون، زَنبه نام دارد. زنبه را در قدیم زنبر و زنبل و خاککش نیز میگفتند.
زنبه ابزاری چوبین به شکل مکعب مستطیل است که سطح فوقانی آن باز است و در آن خاک، خشت و مانند آن گذاشته و از جایی به جایی میبرند.
گونهای از زنبه نیز مانند نردبان دوپایه است که میان آن را به ریسمان یا نوار چرمی میبافند و از خاک و خشت و امثال آن پر میکنند و دو نفر آن را برداشته از جایی به جایی میبرند
فرغون (به زیان فرانسوی : fourgon)
فرغون به زبان افغانی یا چرخ دستی که در افغانستان به نام کراچی نیز یاد میشود وسیله نقلیه دستی است که معمولاً دارای یک چرخ است و توسط یک نفر و به وسیله دو دسته کوچک که به همین منظور در آن تعبیه شده، هدایت میشود.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.